Ar esate užsnūdę prie vairo?

2017-03-23 Miego ABC

Prieš kelis metus per Europą keliavo toks "žadinantis" autobusas "Wake-up bus". Jo vairuotojai ir keleiviai bandė įspėti europiečius apie mieguistumo prie vairo pavojų. Jie taip pat kalbėjosi su politikais ir svarbių instancijų atstovais bei pristatė atliktos mokslinės studijos (angl. "Wake-up bus Sleep Study") rezultatus. Tyrime dalyvavo beveik 12,5 tūkst. vairuotojų iš 19 šalių. Per paskutinius 2 metus prie vairo užsnūdę buvo vidutiniškai 17% apklaustųjų, iš kurių 7% patyrė su mieguistumu susijusius autoįvykius.

Dažniausios užmigimo prie vairo priežastys buvo nekokybiškas praėjusios nakties miegas ar bendrai blogi miego įpročiai. Pvz., jei miegojote mažiau nei 5 valandas, tikimybė padaryti avariją padidėja 4,5 karto. Įspūdingai baisu. Dėl to dažniau į autoįvykį patenka jauni žmonės, mėgstantys derinti miego stoką su naktiniu ar dieniniu vairavimu.

Kita rizikos grupė – profesionalūs tolimųjų reisų vairuotojai. Spaudžiami ekonominių paskatų, jie nenutrūkstamai vairuoja ilgiau nei rekomenduojama. Ir turbūt nežino, jog vairavimas 17-18 val. pagal padaromų klaidų kelyje skaičių prilygsta 0,5 g/l alkoholio koncentracijai kraujyje, 24 val. – 1,0 g/l.

Užmigimo prie vairo riziką didina ir miego sutrikimai – obstrukcinė miego apnėja, narkolepsija ir kitos hipersomnijos (žmonių kalba – per didelio mieguistumo sutrikimai), nemiga bei depresija. Be to, reikia būti atsargiems vartojant raminamuosius ar raumenis atpalaiduojančius vaistus, antidepresantus, antipsichotikus.

Keli patarimai visiems vairuojantiems. Dažniausiai avarijos įvyksta tarp 2 ir 6 val. ryto bei tarp 14 ir 16 val. po pietų. Tad tuo metu reikia būti itin atsargiems arba vengti vairuoti. Mieguistumą atbaido tik miegas. Ne pagarsinta muzika, ne atidarytas langas, ne į veidą atsuktas kondicionieriaus pūtimas.

Tik pajutus mieguistumą, reikia sustoti saugioje vietoje, išgerti bent 200 mg kofeino turinčios kavos ar energetinio gėrimo ir 15-20 min. nusnūsti. Kofeinas suveiks per 30 min. ir derinyje su trumpu nusnūdimu, suteiks jums dar 60-90 min. budrumo.

Pabaigai svarbi (gal jau ir nenauja) informacija mūsų šalies vairuotojams. Direktyvos 2006/126/EB II priede dėl vairuotojo pažymėjimo gavimo tvarkos pateiktas reikalavimas, jog kandidatai į vairuotojus turi būti tikrinami dėl obstrukcinės miego apnėjos. Nustačius vidutinio sunkumo ar sunkią obstrukcinę miego apnėją, jie turi gydytis ir nevairuoti, o pasiekus gerą efektą ir budrumo lygį, gali vairuoti ir kas kelis metus tikrintis. Galbūt tai perskaitę pasipiktinote, kaip sunku greitai patekti pas pulmonologą ar neurologą (ypač valstybinėje įstaigoje), kad pasitikrintumėte dėl miego apnėjos. Vis dėlto bent jūsų šeimos gydytojas turėtų pasiteirauti, ar neturite šiam sindromui būdingų simptomų (apie juos – jau kitame straipsnelyje). Bet svarbiausia pasitikrinti dėl to, kad tai jūsų sveikata, o kartais ir gyvybė.

 

Evelina Pajėdienė

Naudota literatūra:

  1. Goncalves M. et al. Sleepiness at the wheel across Europe: a survey of 19 countries. Journal of Sleep Research, article first published online: 12 JAN 2015 | DOI: 10.1111/jsr.12267.
  2. http://www.esrs.eu/committees-networks/esrs-anss-eu-committee/esrs-wake-up-bus/wake-up-bus-brochures.html
  3. http://eur-lex.europa.eu/legal-content/LT/TXT/HTML/?uri=CELEX:32014L0085&from=EN

 


Paklauskite