Kas yra į nemigą orientuota kognityvinė elgesio terapija?

2018-11-30 Miego sutrikimų gydymas

Remiantis Europos miego tyrimų draugijos rekomendacijomis, į nemigą orientuota kognityvinė elgesio terapija (KET) yra pirmo pasirinkimo lėtinės nemigos gydymo būdas. Nustebote, kad tai ne migdomieji vaistai? Apie KET esmę, prasmę ir pagrindinius metodus kalbamės su psichologe, psichoterapeute Alicja Juškiene.

Skaityti

“Mokslo sriuba” podkastas “Kaip mes miegame”

2018-09-09 Miego ABC

Kviečiu paklausyti “Mokslo sriubos” podkasto apie miegą. Su laidos vėdėju Agniumi Staniuliu smagiai diskutavome apie miego procesus, miego higieną, miego sutrikimų diagnostiką ir gydymą, aišku nepamiršdami mokslo.

Skaityti

Nėštumas ir miegas

2018-04-15 Miego sutrikimų gydymas

Ar skiriasi moterys nuo vyrų pagal miego ypatumus? Mokslininkai teigia, jog moterims būdinga ilgesnė bendra miego trukmė, didesnis miego poreikis, sunkesnis organizmo atsistatymas po nepakankamo išsimiegojimo bei didesnė nemigos rizika. Be to, dar daugiau su miegu susijusių problemų moteris gali varginti tik joms būdingais „kritiniais“ periodais: menstruacijų, nėštumo ir menopauzės metu. Pabandysiu apžvelgti, kaip ir kodėl nėštumo metu keičiasi mūsų miego fiziologija, kokie miego sutrikimai vargina dažniausiai ir kaip jų išvengti arba juos gydyti.

Pirmiausia kalti hormonai. Lytinių hormonų receptoriai išsidėstę net keliose smegenų vietose, iš kurių dalis tiesiogiai atsakingos už miego ir būdravimo procesų reguliavimą. Pavyzdžiui, moteriškas hormonas estrogenas sumažina prabudimų skaičių bei pailgina paradoksinio miego trukmę, kuomet jo „kolega“ progesteronas didina dienos mieguistumo pojūtį. Tik prasidėjus nėštumui lytinių hormonų kiekis smarkiai pasikeičia, o artėjant gimdymui, estrogeno koncentracija padidėja 100 kartų, o progesterono – 10 kartų. Antrasis kaltininkas yra anatomiškai besikeičiantis besilaukiančios moters kūnas. Augant vaisiui, sparčiai didėjanti gimda vis labiau spaudžia šlapimo pūslę, dėl ko pradeda varginti dažnesnis poreikis šlapintis tiek dieną, tiek naktį. Tai yra nuo 85 iki 95% nėščiųjų naktinių prabudimų pagrindinė priežastis. Be to, gimda pakeičia diafragmos, skrandžio ir kitų organų padėtį, dėl ko pasireiškia kvėpavimo sutrikimai miego metu bei gastroezofaginis refliuksas. Trečioji ne ką mažiau svarbi miego sutrikimo nėštumo metu priežastis yra psichologinė įtampa, nerimas dėl laukiančio gimdymo bei pogimdyvinio periodo, išankstinis pasirengimas būdrauti ir tenkinti gimusio mažylio poreikius. Nepamirškime ir daugybės kitų miegą trikdančių veiksnių – nugaros ir klubų sąnarių skausmų, nepatogios miegojimo padėties, karščio pylimų ir šalčio atakų..

Continue Reading

Skaityti

Istorija apie mieguistą pudelį

2018-02-04 Miego sutrikimų diagnostika

1972 m. Kanadoje gimė keturių pudelių veislės šunelių vada. Viena kalytė vardu Monique iš vados išsiskyrė tuo, jog pradėjusi žaisti ar laukiant skanėsto, ji staiga parkrisdavo ir gulėdavo žvelgdama stiklinėmis akimis. Šunį apžiūrėjusiems veterinarams kilo mintis apie į katapleksiją panašius priepuolius ir jie prisiminė, jog Stanfordo universiteto Kalifornijoje dirbantis miego specialistas William Dement aktyviai ieško narkolepsija sergančių šunų. Pasitelkus politikus bei oro skrydžių bendrovių personalą, pudelė Monique, kaip tikra įžymybė, buvo nuskraidinta į Kaliforniją tolesniam mokslininkų stebėjimui. Vėliau buvo rasta bei išvesta ir daugiau Monique likimo draugų - narkolepsija sergančių Dobermanų pinčerių, Labradoro retriverių ir taksų.

Moksliniai šunų stebėjimai leido sukaupti daug žinių apie žmonėms būdingos narkolepsijos priežastis, mechanizmus bei pradėti ieškoti gydymo būdų. Daugėja įrodymų, jog narkolepsiją sukelia autoimuninė ataka, kurios metu organizmas klaidingai reaguoja į paprastą viršutinių kvėpavimo takų ar kitokio pobūdžio infekciją ir sunaikina apie 30 tūkstančių galvos smegenų centre (tiksliau ta dalis vadinama pagumburiu) esančių ir miegui svarbias medžiagas gaminančių nervinių ląstelių. Dėl to sutrinka miego ir būdravimo centrų veikla bei tarpusavio ryšys.

Continue Reading

Skaityti

Kaip miega mokyklos padaužos

2017-11-24 Miego sutrikimų diagnostika

Auginant ypač išdykusį, blogai besielgiantį ar prastai besimokantį vaiką, neretai tėvai ieško spragų savo auklėjime ar kreipiasi į vaikų psichologą bei psichiatrą. Vis dėlto mokytojų pastabomis ir blogais pažymiais nubarstyta vaiko pažymių knygelė gali būti ir pirmasis signalas, jog vaikas turi miego sutrikimų.

1998 m. miego medicina besidomintys gydytojai apsilankė keliose Amerikos pradinėse mokyklose ir paprašė mokytojų nurodyti blogiausiai besimokančius pirmokėlius. Tokių „paskutinio suolo“ mėgėjų jie surinko 297, detaliai apklausė jų tėvus ir atliko visos nakties deguonies bei anglies dvideginio (kuris dominuoja iškvėpiamame ore) koncentracijos kraujyje matavimą. 54 vaikams tyrėjai nustatė su miegu susijusių kraujo dujų apykaitos sutrikimą. Tėvams sutikus, 30 vaikų buvo gydyti atliekant tonzilių ir adenoidų šalinimo operaciją, kuomet likę 24 liko negydyti. Po metų palyginus abiejų grupių mokymosi rezultatus, jie reikšmingai pagerėjo gydytų vaikų grupėje. Ši mokslinė studija buvo viena pirmųjų, parodžiusių kvėpavimo sutrikimų miego metu poveikį vaikų mokymosi pasiekimams.

Continue Reading

Skaityti

Laikrodžiai mūsų ląstelėse

2017-10-19 Miego ABC

Šiandieniniame pasaulyje moksliniai duomenys, įrodymai ir atradimai dauginasi kaip tos vaisinės muselės, atnešusios prestižinę Nobelio premiją trims cirkadinius ritmus tyrinėjusiems amerikiečiams. Kviečiu paskaityti ne tik apie jų nuveiktą darbą, bet ir apie kitus tyrinėjimus, padėjusius suprasti, kaip veikia ir kodėl sutrinka žmogaus biologinis laikrodis.

18-ajame amžiuje astronomas Jean Jacques d’Ortous de Mairan, tyrinėdamas augalą mimozą (dar vadinamą jautriąja mimoza), pastebėjo, kad jos lapai prasiskleidžia dienos metu ir susiskleidžia sutemus. Jis padėjo augalą į visą parą šviesos negaunančią patalpą, tačiau augalas elgėsi taip pat. Taip buvo suprasta, kad augalai, kaip ir daugelis kitų gyvų organizmų, turi biologinį laikrodį, padedantį prisitaikyti mūsų organizmui prie kintančių aplinkos sąlygų. Tačiau ties mimoza moksliniai tyrinėjimai nesustojo..

Continue Reading

Skaityti

Ką sapnavote šiąnakt?

2017-09-08 Miego ABC

Remiantis sapnų statistika, vyrai dažniau sapnuoja kitus vyrus, kuomet moterys - abiejų lyčių atstovus vienodai. O vaikai dažniausiai sapnuoja gyvūnus, įvairius žaidimus, animacinio filmo herojus. Mūsų sapnai yra spalvoti ir jei kas nors yra įsitikinęs, kad sapnavo juodai-baltai, tai yra todėl, kad jis detaliai nebeatmena savo sapno ir jo spalvų. Nuo gimimo regos neturinčių žmonių sapnuose dominuoja garsai ir balsai. Be to, jie labai dažnai sapnuoja savo šunis vedlius.

Klaidingai galvojama, jog sapnuojame tik paradoksinio miego stadijoje. Tai kelis kartus per naktį pasikartojanti miego stadija, kuriai būdingi greiti akių judesiai ir visiškas kūno raumenų atsipalaidavimas. Nors jos metu tikrai sapnuojama intensyviai, tačiau sėkmingai sapnuoti galima ir kitų miego stadijų metu. Taip pat galime matyti vaizdinius užmingant (tuomet jie vadinami hipnagoginiais) arba ryte bundant (hipnopompiniai). Taip sapnuoti ypač gerai sekasi vaikams ir tai dar viena priežastis prieš miegą jiems skaityti vaizdingas pasakas, galinčias suteikti peno sapnams.

Continue Reading

Skaityti

Išmaniosios miego technologijos: būti ar nebūti?

2017-07-12 Miego sutrikimų diagnostika

Ankstyvas rytas. Jus pažadina su saulėtekio laiku sinchronizuotas išmaniojo telefono žadintuvas. Tuoj pat gaunate ataskaitą apie praėjusios nakties miegą, miegamojo aplinkos drėgmę ir temperatūrą. Tik išlipus iš lovos, pradedami skaičiuoti jūsų žingsniai, išeikvojamos kalorijos, pulsas. Pasiekus šaldytuvą, jau gaunate pasiūlymą subalansuotiems pusryčiams. Jūsų eilinė išmanioji diena tik įsibėgėja...

Labai tikėtina, kad ir jūs priklausote “Kiekybinio aš” (angl. Quantified Self, arba lifelogging) judėjimui. Šis judėjimas stengiasi įtraukti informacines technologijas į žmogaus kasdienį gyvenimą tam, kad jos padėtų stebėti mūsų elgseną, fizinę ir emocinę savijautą. 2012 m. apskaičiuota, jog septyni iš dešimt amerikiečių išmaniųjų priemonių pagalba stebi savo sveikatą (pvz., skaičiuoja suvalgomų produktų maistinę vertę ar sportuojant išeikvotas kalorijas). Ir tai 2012 m., o žinant technologijų vystymosi spartą, pateikti duomenys jau seniai neatitinka dabartinės situacijos. Šiuo metu pasaulyje virš 100 milijonų žmonių seka įvairius savo savijautos rodiklius, vis dėlto sunku išskaičiuoti, kiek jų susiję su miegu.

Continue Reading

Skaityti

Laiko juostų pakeitimo sindromas: patarimai keliaujantiems

2017-06-20 Miego sutrikimų gydymas

Pagaliau sulaukėme vasaros, kuri neretam mūsų siejasi su atostogomis ir kelionėmis. Išvykstant į tolimas šalis, reiktų ne tik susikrauti lagaminą, įsimesti kelionių gidą bei pasidomėti reikalingais skiepais. Vertėtų pasiruošti ir galimam laiko juostų pakeitimo sindromui, geriau pažįstamam anglišku pavadinimu "jet lag".

Laiko juostų pakeitimo sindromas priskiriamas miego – būdravimo ritmo sutrikimams. Jis pasireiškia, kuomet mūsų vidinis cirkadinis laikrodis nespėja prisitaikyti prie staiga pasikeitusio išorinio laiko. Organizmui vis dar bandant gyventi įprastu mūsų gyvenamosios aplinkos laiku, pradedame jaustis mieguisti dieną, bet negalime užmigti naktį. Prie šių simptomų dar prisideda nuovargio jausmas, nesugebėjimas normaliai funkcionuoti dienos metu bei somatiniai simptomai, tokie kaip žarnyno negalavimai. Laiko juostų pakeitimo sindromas jaučiamas perkirtus dvi ar daugiau laiko juostų ir praėjus 1-2 dienoms po skrydžio.

Continue Reading

Skaityti

Nemiga arba kodėl Džono Lenono akys paraudusios

2017-05-26 Miego sutrikimų gydymas

"Aš toks pavargęs, nesudėjau bluosto..." - dainavo nuo nemigos paraudusiomis akimis Džonas Lenonas (visi grupės The Beatles gerbėjai, atleiskite už improvizuotą dainos "I'm so tired" vertimą). Nežinia, ar dainininką iš tikro kankino nemiga ar nepatogios miegojimo sąlygos (grupės vadybininko teigimu, jis mėgdavo nusnausti sename karste), bet daina patiks negalintiems sudėti bluosto.

Nemiga skirstoma į ūminę ir lėtinę. Abiems būdingas sunkumas užmigti nakties pradžioje, nesugebėjimas pratęsti miego prabudus ar ankstesnis nei planuotas pabudimas ryte. Pagrindinis skirtumas tarp šių tipų – kiek laiko trunka simptomai – ar mažiau, ar daugiau 3 mėnesių. Continue Reading

Skaityti